vineri, 30 aprilie 2021
Muzica zilelor noastre
Are și
jazzu` ziua lui...
Zici jazz, zici ritm. Zici ritm, zici vibrații. Zici vibrații, zici vioiciune. Și oamenii au nevoie de vioiciune dintotdeauna, oricând. Așa apărând muzica asta spontană, molipsitoare, dansantă, nemuritoare. Acum un veac și ceva, undeva-n America. Azi, răsplătită cu o zi a ei, întemeiat, meritat. Că ritmurile-i varii și stilurile idem cuceres planeta. Unind omenirea, etnii și culturi, fructuos. Ea răsunând pretutindeni, incandescent. Cântată, fredonată, aplaudată de la o oră la alta și mai apăsat. Pe glob, de-a lung și de-a lat...
De-aceea, UNESCO socoate jazzul ambasador al
umanității. Aniversându-l oficial, universal, anual, la 30 aprilie. Armstrong,
Ellington, Franklin, Gershwin și Goodman, Grappelli, Reinhardt, Davis,
McLaughlin și Hancock, Galliano, Garcia-Fons, Petrucciani și Botti, Răducanu,
Parghel și Popp meritând acest lucru cu vârf și-ndesat. Atâția alții, la fel.
Deoarece l-au slujit sau îl slujesc neabătut. Nimerit, benefic, vădit iscusit.
Dându-i grandoare, culoare, savoare peren...
Firesc, și eu iubesc genu`, grozav. Ascult
permanent, pledând pentru el insistent. Că nu-i cu nimic mai prejos de
simfonicul antecesor. Pe care-l preia ades excelent, împrospătându-l binevenit și
select. Regret că-n aste vremi, de pandemie pline, este constrâns oarecum la
tăcere. Și-o sărbătoare ca asta nu iese, practic, în evidență pe cât s-ar
cuveni. Dar, vorba cuiva știutor în domeniu (Florian Lungu, desigur), viața-i
scurtă, jazzu`, lung. Nu mă îndoiesc...
Adrian SIMEANU
sâmbătă, 3 aprilie 2021
La mulți ani, domnule Florentin Popescu!
Oameni
și locuri din Buzăul de altădată (XV)
„Oraşul meu”
Dacă viaţa ne poartă prin fel de fel de spaţii, locul adolescenţei
noastre trăieşte mai mult în amintire decât în realitatea concretă. De aceea nu
cred să existe cineva să nu poarte în memorie şi în suflet „locul lui”, oraşul lui
de altădată.
„Oraşul meu” (care a fost şi a rămas în amintire, de unde nimic
şi nicicând nu-l poate alunga) este Buzăul deceniilor al şaselea şi al şaptelea
din veacul trecut.
Caut să refac filmul (fiindcă, fără îndoială, imaginile alcătuiesc
un film cronologic) acelor vremuri şi faptul că revista „Literadura” mă stimulează
s-o fac îmi dă noi, nostalgice puteri să mă întorc pe locurile atât de dragi mie
de odinioară.
Să fi avut pe atunci mintea de cum şi, în plus, să fi dispus
de un aparat de fotografiat, un simplu aparat de fotografiat cu ajutorul căruia
să imortalizez străzi şi cartiere, aş fi avut astăzi, probabil, cea mai interesantă
şi bogată arhivă foto, de larg şi mare interes nu doar pentru mine, ci şi pentru
istoria Buzăului.
Dar cum această posibilitate n-am avut-o, nu-mi rămâne decât
să fac apel la memorie, aşa cum am făcut ori de câte ori a fost nevoie. Noroc că
ea, memoria nu m-a trădat niciodată şi că la o adică ar fi în stare să intre în
concurenţă cu orice calculator performant de azi…
Chiar dacă amintirile mele de prin anii 1958-1959 nu sunt atât
de multe pe cât mi-aş fi dorit, iar unele din ele s-au mai estompat cu trecerea
vremii, n-am să pot uita niciodată pitorescul de atunci al Buzăului, cu Crângul
lui aproape sălbatic (a cărui monotonie nu era tulburată decât de imaginile „cinegetice”
ale statuilor lui), străzile cu aspect patriarhal. La încrucişarea unora dintre
ele, pe timpul verii erau nelipsite cărucioarele cu îngheţată şi chioşcurile cu
sucuri naturale şi atât de aromate de parcă doar cu câteva minute în urmă ar fi
fost zdrobite fructele – caisele, zmeura, vişinele şi toate celelalte din care erau
făcute, sunetele sacadate ale cailor de la trăsurile ce îşi trăiau pe atunci ultimii
lor ani de existenţă.
Nu-mi amintesc să fi existat taxiuri şi văd şi acum şirul de
trăsuri aliniate în spatele gării în aşteptarea trenurilor care să le aducă posibilii
clienţi.
Câteodată, când mă întorceam din vacanţă şi personalul Buzău
– Nehoiaşu mă lăsa pe peronul gării din Buzău apelam la serviciile birjarilor şi-mi
răsună şi acum în urechi tropotul cailor pe străzile şi străduţele pe care ajungeam
la mătuşa care mă găzduia.
De pe capra înaltă a vehiculului lor, vizitii îşi conduceau
cu pricepere caii şi-i văd parcă şi azi pe acei oameni îmbrăcaţi în rubăşti şi paltoane
ponosite. Îmi păreau a fi de o mare, neînţeleasă tristeţe. Dacă atunci nu vedeam
şi nu înţelegeam închiderea lor în sine, abia azi, după atâta amar de vreme cred
că starea în care îi vedeam se datora şi faptului că simţeau că meseria lor se află
la amurg, că trăsurile vor intra încet-încet în istorie, iar ei vor trebui să-şi
caute alte locuri de muncă.
Târziu de tot, cred că era prin anii 1985-1986 mi-a fost dat
să-l întâlnesc pe ultimul birjar, dar nu în Buzău, ci la Râmnicu Sărat, unde am
fost să fac un reportaj pentru Televiziunea Română. Îl chema Carabela şi era, într-adevăr,
ultimul conducător de astfel de vehicul din întreg judeţul Buzău.
Am avut atunci inspiraţia să-l rog pe cameramanul care mă însoţea
să mă fotografieze în acea trăsură alături de unul dintre cei mai cunoscuţi cărturari
de acolo, fost primar al Balcicului, Octavian Moşescu. Se înţelege că fotografia
aceea face parte şi azi dintre cele mai preţioase amintiri…
Oraşul meu de atunci, de la paisprezece-cincisprezece ani mai
însemna şi locul în care mi-am făcut prieteni „dedându-mă”, împreună cu ei la fel
de fel de plăceri nevinovate, cum era colecţionarea de timbre poştale şi schimburile
dintre noi, fotbalul de masă în care ne întreceam care să fie mai priceput în „dirijarea”
unei monede cu ajutorul unui echer rupt către o minusculă poartă desenată pe câte
o bancă. Şi nu se mira nimeni că multe din băncile Şcolii pedagogice erau „împodobite”
cu mici stadioane în miniatură, către care dădeam buluc de îndată ce aveam o pauză
sau chiar după încheierea cursurilor.
Cred că profesorii şi pedagogii noştri de atunci ne cunoşteau
şi ei jocurile şi pasiunile, dar cum ele erau nevinovate, n-aveau niciun motiv să
ne împiedice de la ele ori, şi mai rău, să ni le interzică sau să ne aplice cine
ştie ce pedepse.
Şi totuşi o dată am fost pedepsit disciplinar, însă nu pentru
fotbalul de masă. Şi nici pentru pasiunea mea pentru filatelie, ci pentru cu totul
altceva: pentru că am fost surprins citind într-o oră de curs, pe sub bancă, un
fascicul din „Colecţia de povestiri ştiinţifico-fantastice”, pe care o edita săptămânal
revista „Ştiinţă şi tehnică”. Acele cărţulii, cu desene incitante, provocatoare
la lectură, aveau nişte coperţi viu colorate, cu fel de fel de figuri de cosmonauţi
şi de extratereştri, ori monştri nemaivăzuţi prin alte tipărituri.
Am fost pedepsit ca toată recreaţia mare să stau în poziţie
de drepţi pe hol, lângă uşa cancelariei. Şi nu erau deloc puţini profesorii care,
ieşind din cancelarie, ori întorcându-se acolo de la vreo clasă să nu mă întrebe
cu ce rost mă aflu acolo. Când le spuneam, unii zâmbeau, alţii îmi ziceau „Aşa îţi
trebuie, să te înveţi minte!”.
M-am învăţat eu ce m-am învăţat minte în cursul gimnazial, dar
peste nişte ani, la Liceul „B.P. Hasdeu” nu m-am putut abţine să nu răsfoiesc, tot
pe sub bancă şi tot într-o oră de curs, revista „Luceafărul”, pe care după o goană
nebună până în centru, în pauza mare s-o cumpăr, o parcurgeam cu înfrigurare, doar-doar
îmi vor apărea acolo poeziile trimise.
Şi, spre bucuria mea, s-a întâmplat ca într-unul din numere,
în 1963 chiar să-mi apară…
19
ianuarie 2021
vineri, 2 aprilie 2021
Radu Bata - poezie
duminică, 14 martie 2021
Marin Ifrim în amintiri - Mihai Vintilă
Marin Ifrim a fost cea mai altruistă persoană din punct
de vedere literar pe care am cunoscut-o. Mereu pe fugă, mereu ocupat cu un
concurs sau cu o revistă. A fost un nucleu al Buzăului în jurul căruia gravitau
evenimente, concursuri, reviste și scriitori. A ajutat pe mulți dar a și
deranjat pe mulți. Condeiul său înmuiat în arta pafletului nu putea sta
locului. Știu că uneori regreta ce scria, atunci, când era împins de entuziasm
literar și arăta fețe hâde sau creații literare slabe. În timp, cu mulți s-a împăcat.
Au înțeles că nu omul era așa ci demonul literar care îl stăpânea. Cu noi nu a
fost cazul de ceartă și nici cred că ar fi fost posibil deoarece viziunile
noastre literare erau în aceeași direcție.
Opera, risipită într-o mulțime de cărți din toate
genurile literare, nu a fost receptată la adevărata sa valoare poate și pentru
faptul că Marin nu cultiva mărimile literare ale zilei. Ba chiar intra în
polemici cu mahării Uniunii Scriitorilor și această atitudine de frondă i-a
adus interdicții în marile reviste literare aflate sub umbrela asociației. Avea
în schimb debușeele sale. Scria într-o mulțime de reviste de provincie,
conducea două, era activ în presa cotidiană și un timp chiar pe bloguri. Pentru
el a spune era mai important decât locul unde spuneai.
Tot timpul a fost un scriitor asumat. A semnat cu numele
său și cronicile bune dar și pe cele rele și pamfletele și poeziile, ...și-a
asumat tot. Știa că atunci când scrisul este tipărit deja el nu mai aparție
autorului ci doar cititorilor.
Prezentul volum, îngrijit de Teo Cabel, ni-l aduce în
atenție pe Marin Ifrim prin ochii și memoria contemporanilor. Sunt amintiri și
amintiri. Unele vechi iar altele mai proaspete. Cei care le-au împărtășit au
făcut-o fie în diverse reviste fie direct pentru acest volum. Exacta
numărătoare a ținut-o Teo și o detaliează într-un cuvânt de încheiere.
Majoritatea celor care își aduc aminte de Marin Ifrim
sunt scriitori, fie ei de anvengură națională precum Marta Petreu și Liviu Ioan
Stoiciu, fie de anvengură locală – marea majoritate. Registrul este foarte
divers. Avem admirație, recunoștință, regret, mulțumire sau nostalgie.
Volumul mai cuprinde pe lângă aceste amintiri și o serie
de creații literare dedicate lui Marin Ifrim. Majoritatea au fost scrise la
aflarea veștii trecerii sale în neființă.
Interesante mi se par și fotografiile de la finalul
cărții. Ele ne arată un Marin Ifrim în plină vervă literară, preocupat mereu de
o chestiune și rareori senin și limpede. Cred că sub acest spectru a stat toată
viața sa. Mereu a fost preocupat de ceva, mereu avea ceva în lucru de parcă
timul nu îi ajungea niciodată.
Pentru revista Litera13 a fost un colaborator prețios nu
atât prin ceea ce ne trimitea spre publicare ci mai ales pentru evenimentele pe
care am reușit să le organizăm împreună construind un pod literar de la Brăila
la Buzău.
Amintiri cu ... și depre Marin Ifrim este o carte de
suflet. Găsim în ea o parte din moștenirea curentului marin.
Amintiri cu ...și despre Marin Ifrim , Buzău, editura
Editgraph, 2020, 206 pagini.
sâmbătă, 13 martie 2021
Yigru Zeltil (Florin Ionescu) - Elemente de poetică și versificație contemporană.
(I - Direcții dominante)
vineri, 12 martie 2021
Muzica zilelor noastre
„Cargo” și Bărar
N-am
cum să nu scriu iară despre trupa timișoreană. Odată ce-al ei făurar pieri recent lovit de covidul ucigaș. Adi Bărar fu – și rămâne – un rocker român remarcabil. Mânuia chitara precum
o fac și alții de pretutindeni. Cu iuțeală și
pricepere incontestabile. Cu melodicitate incontestabilă. De-asta hiturile acumulate
an de an sunt și azi ascultate cu
plăcere nedisimulată. Iară concertele adună mii de oameni,
tineri și maturi, prin piețe. Semn că și
prin ”Cargo”, genu`, peren se arată. Și atrăgător copios în continuare...
Bărar a purtat pân` la moarte stindardul
acestui grup. De treizeci și
șase de ani, mai
exact. De la înființare
până-n
martie ăsta neîndurător. Era un cordar
de nădejde, cu sunet plin
și pregnant.
Deopotrivă
vocalist. Cât despre perioada colaborării cu Kempes
(Ovidiu Ioncu), numai cuvinte de laudă maximă. Fincă și
acesta era un gurist de top. Cu acute mai rar întâlnite, realmente răscolitoare. Compunând și cântând împreună cu ceilalți refrene melodioase, armonioase, constant
fredonabile. Atingând în suflete,
inevitabil, sensibile corzi. Port în minte, nedespărțit, superbele „Aproape de voi”, „Mama”, „Dacă ploaia s-ar opri”, copleșit mereu de încărcătura lirică amplă, vibrantă adânc. Neîndoielnic perenă și-nvăluitoare asemeni...
Atmosfera muzicii celor de pe Bega nu te lasă indiferent
nicidecum. Întrucât suportul ritmic e
unu`
temeinic. Chitara, de bază. Linia melodică are influențe particularizante. Așa că dacă zicem „Cargo”, zicem heavy metal
de calitate. Cu nuanțe etno balcanice
adecvate. Și pentru el trebuie
clar a-i mulțumi și răposatului Adi Bărar. Care sui la Ceruri, din
nefericire, însă nu ne-o părăsi niciodat`. C-o să-l primim în gând orișicând, ca-n versurile
minunatei piese, și-o fi alături de noi neîncetat meritat...
Adrian SIMEANU