(I - Direcții dominante)
sâmbătă, 13 martie 2021
Yigru Zeltil (Florin Ionescu) - Elemente de poetică și versificație contemporană.
vineri, 12 martie 2021
Muzica zilelor noastre
„Cargo” și Bărar
N-am
cum să nu scriu iară despre trupa timișoreană. Odată ce-al ei făurar pieri recent lovit de covidul ucigaș. Adi Bărar fu – și rămâne – un rocker român remarcabil. Mânuia chitara precum
o fac și alții de pretutindeni. Cu iuțeală și
pricepere incontestabile. Cu melodicitate incontestabilă. De-asta hiturile acumulate
an de an sunt și azi ascultate cu
plăcere nedisimulată. Iară concertele adună mii de oameni,
tineri și maturi, prin piețe. Semn că și
prin ”Cargo”, genu`, peren se arată. Și atrăgător copios în continuare...
Bărar a purtat pân` la moarte stindardul
acestui grup. De treizeci și
șase de ani, mai
exact. De la înființare
până-n
martie ăsta neîndurător. Era un cordar
de nădejde, cu sunet plin
și pregnant.
Deopotrivă
vocalist. Cât despre perioada colaborării cu Kempes
(Ovidiu Ioncu), numai cuvinte de laudă maximă. Fincă și
acesta era un gurist de top. Cu acute mai rar întâlnite, realmente răscolitoare. Compunând și cântând împreună cu ceilalți refrene melodioase, armonioase, constant
fredonabile. Atingând în suflete,
inevitabil, sensibile corzi. Port în minte, nedespărțit, superbele „Aproape de voi”, „Mama”, „Dacă ploaia s-ar opri”, copleșit mereu de încărcătura lirică amplă, vibrantă adânc. Neîndoielnic perenă și-nvăluitoare asemeni...
Atmosfera muzicii celor de pe Bega nu te lasă indiferent
nicidecum. Întrucât suportul ritmic e
unu`
temeinic. Chitara, de bază. Linia melodică are influențe particularizante. Așa că dacă zicem „Cargo”, zicem heavy metal
de calitate. Cu nuanțe etno balcanice
adecvate. Și pentru el trebuie
clar a-i mulțumi și răposatului Adi Bărar. Care sui la Ceruri, din
nefericire, însă nu ne-o părăsi niciodat`. C-o să-l primim în gând orișicând, ca-n versurile
minunatei piese, și-o fi alături de noi neîncetat meritat...
Adrian SIMEANU
marți, 9 martie 2021
Constantin STANCU -- Spre o seninătate finală - cronică la volumul „Rubaiyatele Boteziene”
Spre o seninătate finală
Există un modernism anticipat, bine consolidat de-a lungul timpului. Rubaiyatul este o poezie legată, mai
ales, de numele unui poet celebru, Omar Kayyam. Această formă de poezie exprimă
idei mistice, filozofice, erotice. Este legată de cultura persană, dar nu numai.
Structura este aparent simplă, formată din patru versuri, care conțin o idee
înaltă, penetrantă. Din acest motiv, modernismul se relevă prin lungimea minimă
a textului, sub o formă aparent fixă, și prin transmiterea unui mesaj adresat
direct cititorului. Stilul s-a consacrat prin secolul al IX-lea și a făcut
carieră, în multe zone ale lumii - lirica intrând în fondul de aur al
literaturii universale.
Adrian Botez, poet harnic și preocupat de mesajul poeziei, a publicat, la
Editura Rafet, în anul 2021, volumul Rubaiyatele
Boteziane* - și a propus cititorului
câteva texte penetrante, devoalând pasiunea sa pentru latura spirituală a
poeziei. El și-a asumat, iată, paternitatea stilului daco-valah, românesc,
aparte de cel persan, cu sonorizări apăsate și tranșante.
Deși stilul este unul aparent clasic, versurile sale au sabia unui
modernism bine calculat, temperat de temele care îi sunt apropiate.
Cartea are mai multe părți, bine construite, armonioase, legate între ele
de fiorul pasiunii pentru adevăr, iubirea pentru neamul de aici, deschiderea spre o eternitate posibilă:
1. Despre neam și popor; 2. Despre divinitate, lume, om și păcat;
3. Despre timp, toamnă, moarte –
veșnicie și libertate-demnitate; 4. Despre
poet, poezie, visare, cântec și… alte lumi; 5. Despre seninătatea finală; 6. Epilog. Fiecare capitol are un motto, ca argument liric, în ton cu
versurile scrise și trăite. Este un semn pentru schimbarea planurilor
spirituale ale celui care înțelege sensul, în raport cu forțele lumii
dezlănțuite. Curentul liric, care dinamizează versurile, este sub semn divin: „Ființa Lui Sublimă-și dă toată silința/
s-echilibrez Putinți – cu Neputința:/ nu poate – Nicicui – Rău a face –
Niciodată/ ci numai Bine-aduce – Iubire și Răsplată (cf. Dumnezeul meu)” (p.27). Este definită și explicată, la începutul și la sfârșitul
cărții, natura speciei literare și legătura, peste vremuri și tărâmuri, între
culturi aparent diferite.
Poetul este personajul textelor scrise, gândurile lui fac parte integrantă
din carte, se confundă cu mesajul. Lansează o provocare evidentă: despre primul rubaiyat daco-valah. În
final, avem o scurtă prezentare a poetului, cu viața sa tumultoasă și dedicată
literaturii, sub o aură spirituală acceptată
și asimilată.
El pledează pentru un rubaiyat
al nostru, fulger venit din cele patru puncte cardinale ale pământului de aici,
atins de înțelepciunea unui popor vechi, valahii
- bazat pe izvoare divine, susținut de plaiurile acestea, de tăria istoriei
noastre.
Chiar de la început, el scrie: „un Fulger – cu Patru Ramuri - și cu Fructele
în Rai/ pătrunzând înțelepciunea prin Borțile de la Nai…!/ Rubaiyatul valahimii
se-oglindește în Izvoare :/ s-a născut nu în Persia – ci aici – pe-a’ noast’
Ponoare!” (cf. p. 5). Suntem introduși în atmosfera versurilor, sub un
stil autoimpus - și suntem atenționați asupra ideilor înalte din acestea. Cum
limbajul s-a tocit de-a lungul timpului, trecând prin cărțile a milioane de
oameni pasionați, Adrian Botez utilizează, în corpul textelor, litera mare
pentru unele cuvinte, deși rubaiyatul
începe și continuă cu literă mică, precum în stilul postmodernist actual, în
care unii scriitori, însă, declanșează o literatură mundană, dar fără substanță.
La Adrian Botez substanța există, susținută de arcadele unei culturi acceptate.
Totodată, la finalul cărții, autorul ne avertizează că, în limba română,
există un rubaiyat mult mai vechi, țâșnind din adâncuri: Miorița - „Pe un Picior de Plai,/ Pe-o Gură de Rai,/
Iată, vin în Cale,/ Se cobor la Vale…”. Suntem introduși în
atmosfera Raiului de aici, în marea Cale
a istoriei, cu toate necazurile și bucuriile adunate în folclorul autohton și-n
operele marilor Maeștri (”Truverii”)
ai Suferinței - singura prin care se poate cunoaște lumina, de pe munții înalți.
Temele și ideile din aceste texte dense, care au tăria unui vin vechi, băut la sărbătorile de azi, pleacă de la
valorile care ne leagă pe toți. De fapt, titlurile capitolelor sunt relevante
și ne descoperă sensul, în povestea istoriei noastre zbuciumate. Versurile ne
aduc imagini, stări, idei, mituri, viziuni legate de popor, aspectele spirituale
ale genezei și viețuirii oamenilor. Dinamismul se leagă de sângele martirilor, căzut/scurs în acest pământ, de ruga părinților și
a voievozilor, care au luptat pentru o libertate mereu cenzurată, de politici
vechi și noi, mai mult sau mai puțin corecte. Speranța se materializează
sub vechile altare, la lumina tainică din candele, sub sunetul izvoarelor.
Credința în Dumnezeu și-n Hristos au dat biruința, valoarea noastră s-a potențat
de capacitatea
de a ierta, în vremuri de „vânătoare cosmică”… Uneori, un „egoism
paranoic” ne-a afectat existența zilnică, păcatele ivite din absurdul
vremurilor și din rătăcirile unor
monștri, care s-au ridicat din apele adânci ale istoriei.
Poetul acceptă prezența unui paradox în existența noastră – un paradox al luminii durerii, al anotimpurilor cenzurate. Uneori împinge
discursul la limită: viață-moarte-neant - autorul scrie despre pragul morții, despre cavalerii
Apocalipsei. Observă și eleganța
clipei, marile evadări, dar și un timp sterp, ori revolut. Timpul este o
temă prezentă, modelată de speranțe, de credințe, de o mistică bine conturată, explicabilă pentru inițiați, nevăzută de cei
grăbiți. Tema timpului străbate aceste texte și le dă consistența unei
existențe sub valori solide, abolite de globalismul
pandemic, de lăcomie, de
prezența leproșilor. Temele biblice
sunt licitate, în rubaiyatele boteziane - ele se relevă printr-un stil și o viziune
proprie, actualizate de durerea poetului. Ipoteza
sfârșitului este acceptată, dar, totodată, ea este doar presupusă : de fapt
”nu
s-a început”, cu adevărat, istoria
cea reală, pertinentă.
La final, poetul scrie: „tot spun – unii și alții - -n Gloate – că va
veni „Sfârșitul Lumii”…:/ Sfârșit… LA CE? – când nu-ncepurăți NIMIC – din
Epopeea Strunii?!/ nu-nu – ce-atâta grabă să dispăreți? – când nici n-ați
început Lucrarea:/ Ia puneți OSUL – „domni Manole”: durați – spre Crist –
măcar… Cărarea!” (cf. p. 94).
Epuizarea istoriei nu este văzută ca o pedeapsă, este o consecință a
erorilor, a absurdului existenței mimate. Poetul clamează, deci, moartea poeților, marginalizarea ”Lăutarilor-Truverilor-Poeților”, atentatul la condiția poeziei, stingerea Minunii Muzicii, indiferența Cetății, Infernul Sonor…
Înăbușirea culturii, sub presiunea
unui timp carnivor, este văzută ca o dramă, nu numai a oamenilor, ci o
dramă universală, una care va pune cosmosul sub cenzura clipei. Speranța se modelează din luminile întrezărite,
din credința în Crist, din frumusețea durerii, dintr-o filozofie înaltă. Erotismul
presupus de rubaiyat este înlocuit de credință, de speranță, de luciditatea sub
arcadele universului. Poetul este pregătit să plătească prețul. În unele texte,
Adrian Botez apelează la elementele care au constituit elemente ale limbajului
zilnic, aflat în ruină, uneori, nu pentru a fi la modă, ci pentru a avertiza
cititorul, a dinamiza mesajul său și a-l
lega de dramele individuale. Acele expresii vin în contradicție, aparent, cu
ideile lansate, este încrâncenarea poetului în fața nedreptății istoriei.
Există deci posibilitate unei „cine
de taină fără apostoli”…
Omul va simți tarele vremurilor pe piele proprie. Adrian Botez scrie despre
Hierofanie-Homofanie: „PIELEA
se răspândi – se tot/ răspândi – fărâmițându-se-n/ Migrație – până la nivel de/
Evadați – Expandați – Imperceptibili – Vaști/ Monaști: ATOMI-ÎN/-VRIE!/ lăsând
să ni se/ vadă – astfel – brutal și/ semeț: CARNEA VIE!” (p. 12).
Rădăcinile credințelor. pe acest pământ. s-au întins în epoci barbare, începând
cu Zalmoxis și culminând cu/în Crist, semn divin pentru valahi, recuperator
pentru noi, cei de astăzi…
Volumul ne pune în față ciocnirea
civilizațiilor și a societăților, contradicțiile
dintre valul globalist și conservarea neamului, a popoarelor. Tensiunea
este una reală și are efecte diferite asupra vieții. Aceste contradicții au
fost analizate de sociologi, de teologi, de intelectuali recunoscuți, de primă
mărime. Unele sunt, însă, bulversate de noile valori, altele sunt
conservatoare, sub semnul unui cer
dăruit. Rubaiyatul are semnele sale: „o lume-n care n-au ce căuta – nicicând –
Bătrânii/ o lume sufocantă – cum moliciunea Lânii/ o lume-n care Tinerii
turbează – delirează/ alungă-n Noapte - -ndată – oricare Blândă- Amiază…”
(cf. p. 29).
În balanță este așezată condiția umană, o lume care nu mai speră, o lume în
derivă, care nu știe direcția, în care „nu poți să speri” (p.35). Aceste
întrebări decisive sunt mereu prezente în volum, „Truverul” caută partea
bună a existenței.
Cu un stil aparte, ușor de recunoscut, Adrian Botez își continuă călătoria,
prin patria sa spirituală - este revoltat, apăsat de grele întrebări și
complicate răspunsuri lirice. Preferă structura clasică a poeziei, cu un limbaj
inedit, fraze elaborate, în care sunt imbricate expresii uzuale și teme din
folclor, sau din tradițiile creștine. Filozofia devine existență prin cuvinte,
o trăire vie, abruptă. Deși folosește, ca-n postmodernism, litera mică,
cuvintele esențiale sunt scrise cu literă mare, cititorul este atenționat
asupra temelor care au străbătut cultura universală. Nu lipsesc miturile, legendele, arhetipurile.
Tablourile se amestecă după forțe pe care poetul le controlează, prin cultură, speranță și dedicare.
Prin acest volum, autorul ne
îndeamnă să prețuim înțelepciunea,
la fel ca vechii perși, la fel ca valahii
de altă dată, cei care prețuiau veșnicia, munții aleși – precum și Gura de Rai.
Constantin STANCU
Martie 2021
*Adrian Botez – RUBAIYATELE BOTEZIANE, 121 pagini, Râmnicu Sărat: Editura
Refet, 2021. Coperta I: Sfinxul/ Zalmoxe (imagine foto); 2. Omar
Kayyam (pictură anonimă); 3. Păstor daco-valah (grafică anonimă).
duminică, 7 martie 2021
Florentin Popescu - „Oameni și locuri din Buzăul de altădată” - Orașul meu
Florentin
POPESCU
Oameni
și locuri din Buzăul de altădată (XV)
„Oraşul meu”
Dacă viaţa ne poartă prin fel de fel de spaţii, locul adolescenţei
noastre trăieşte mai mult în amintire decât în realitatea concretă. De aceea nu
cred să existe cineva să nu poarte în memorie şi în suflet „locul lui”, oraşul lui
de altădată.
„Oraşul meu” (care a fost şi a rămas în amintire, de unde nimic
şi nicicând nu-l poate alunga) este Buzăul deceniilor al şaselea şi al şaptelea
din veacul trecut.
Caut să refac filmul (fiindcă, fără îndoială, imaginile alcătuiesc
un film cronologic) acelor vremuri şi faptul că revista „Literadura” mă stimulează
s-o fac îmi dă noi, nostalgice puteri să mă întorc pe locurile atât de dragi mie
de odinioară.
Să fi avut pe atunci mintea de cum şi, în plus, să fi dispus
de un aparat de fotografiat, un simplu aparat de fotografiat cu ajutorul căruia
să imortalizez străzi şi cartiere, aş fi avut astăzi, probabil, cea mai interesantă
şi bogată arhivă foto, de larg şi mare interes nu doar pentru mine, ci şi pentru
istoria Buzăului.
Dar cum această posibilitate n-am avut-o, nu-mi rămâne decât
să fac apel la memorie, aşa cum am făcut ori de câte ori a fost nevoie. Noroc că
ea, memoria nu m-a trădat niciodată şi că la o adică ar fi în stare să intre în
concurenţă cu orice calculator performant de azi…
Chiar dacă amintirile mele de prin anii 1958-1959 nu sunt atât
de multe pe cât mi-aş fi dorit, iar unele din ele s-au mai estompat cu trecerea
vremii, n-am să pot uita niciodată pitorescul de atunci al Buzăului, cu Crângul
lui aproape sălbatic (a cărui monotonie nu era tulburată decât de imaginile „cinegetice”
ale statuilor lui), străzile cu aspect patriarhal. La încrucişarea unora dintre
ele, pe timpul verii erau nelipsite cărucioarele cu îngheţată şi chioşcurile cu
sucuri naturale şi atât de aromate de parcă doar cu câteva minute în urmă ar fi
fost zdrobite fructele – caisele, zmeura, vişinele şi toate celelalte din care erau
făcute, sunetele sacadate ale cailor de la trăsurile ce îşi trăiau pe atunci ultimii
lor ani de existenţă.
Nu-mi amintesc să fi existat taxiuri şi văd şi acum şirul de
trăsuri aliniate în spatele gării în aşteptarea trenurilor care să le aducă posibilii
clienţi.
Câteodată, când mă întorceam din vacanţă şi personalul Buzău
– Nehoiaşu mă lăsa pe peronul gării din Buzău apelam la serviciile birjarilor şi-mi
răsună şi acum în urechi tropotul cailor pe străzile şi străduţele pe care ajungeam
la mătuşa care mă găzduia.
De pe capra înaltă a vehiculului lor, vizitii îşi conduceau
cu pricepere caii şi-i văd parcă şi azi pe acei oameni îmbrăcaţi în rubăşti şi paltoane
ponosite. Îmi păreau a fi de o mare, neînţeleasă tristeţe. Dacă atunci nu vedeam
şi nu înţelegeam închiderea lor în sine, abia azi, după atâta amar de vreme cred
că starea în care îi vedeam se datora şi faptului că simţeau că meseria lor se află
la amurg, că trăsurile vor intra încet-încet în istorie, iar ei vor trebui să-şi
caute alte locuri de muncă.
Târziu de tot, cred că era prin anii 1985-1986 mi-a fost dat
să-l întâlnesc pe ultimul birjar, dar nu în Buzău, ci la Râmnicu Sărat, unde am
fost să fac un reportaj pentru Televiziunea Română. Îl chema Carabela şi era, într-adevăr,
ultimul conducător de astfel de vehicul din întreg judeţul Buzău.
Am avut atunci inspiraţia să-l rog pe cameramanul care mă însoţea
să mă fotografieze în acea trăsură alături de unul dintre cei mai cunoscuţi cărturari
de acolo, fost primar al Balcicului, Octavian Moşescu. Se înţelege că fotografia
aceea face parte şi azi dintre cele mai preţioase amintiri…
Oraşul meu de atunci, de la paisprezece-cincisprezece ani mai
însemna şi locul în care mi-am făcut prieteni „dedându-mă”, împreună cu ei la fel
de fel de plăceri nevinovate, cum era colecţionarea de timbre poştale şi schimburile
dintre noi, fotbalul de masă în care ne întreceam care să fie mai priceput în „dirijarea”
unei monede cu ajutorul unui echer rupt către o minusculă poartă desenată pe câte
o bancă. Şi nu se mira nimeni că multe din băncile Şcolii pedagogice erau „împodobite”
cu mici stadioane în miniatură, către care dădeam buluc de îndată ce aveam o pauză
sau chiar după încheierea cursurilor.
Cred că profesorii şi pedagogii noştri de atunci ne cunoşteau
şi ei jocurile şi pasiunile, dar cum ele erau nevinovate, n-aveau niciun motiv să
ne împiedice de la ele ori, şi mai rău, să ni le interzică sau să ne aplice cine
ştie ce pedepse.
Şi totuşi o dată am fost pedepsit disciplinar, însă nu pentru
fotbalul de masă. Şi nici pentru pasiunea mea pentru filatelie, ci pentru cu totul
altceva: pentru că am fost surprins citind într-o oră de curs, pe sub bancă, un
fascicul din „Colecţia de povestiri ştiinţifico-fantastice”, pe care o edita săptămânal
revista „Ştiinţă şi tehnică”. Acele cărţulii, cu desene incitante, provocatoare
la lectură, aveau nişte coperţi viu colorate, cu fel de fel de figuri de cosmonauţi
şi de extratereştri, ori monştri nemaivăzuţi prin alte tipărituri.
Am fost pedepsit ca toată recreaţia mare să stau în poziţie
de drepţi pe hol, lângă uşa cancelariei. Şi nu erau deloc puţini profesorii care,
ieşind din cancelarie, ori întorcându-se acolo de la vreo clasă să nu mă întrebe
cu ce rost mă aflu acolo. Când le spuneam, unii zâmbeau, alţii îmi ziceau „Aşa îţi
trebuie, să te înveţi minte!”.
M-am învăţat eu ce m-am învăţat minte în cursul gimnazial, dar
peste nişte ani, la Liceul „B.P. Hasdeu” nu m-am putut abţine să nu răsfoiesc, tot
pe sub bancă şi tot într-o oră de curs, revista „Luceafărul”, pe care după o goană
nebună până în centru, în pauza mare s-o cumpăr, o parcurgeam cu înfrigurare, doar-doar
îmi vor apărea acolo poeziile trimise.
Şi, spre bucuria mea, s-a întâmplat ca într-unul din numere,
în 1963 chiar să-mi apară…
19
ianuarie 2021