miercuri, 14 septembrie 2022

Poezie Dumitru BALUȚĂ

 



Mă dau pe lângă pietrele dezaripate
ca să le înțeleg tăcerea –
atât de grele, doborâte fiind
tocmai când învățase
să zboare.

De plouă sau viscolește,
de se surpă cerul, pietrele
se retrag la adăpost
în interiorul său.

Spectacol cu pescăruș

În primul act, pe fundal,
cineva atârnă o armă.
Spectatorii, cu respirația tăiată,
urmăresc ce va urma...

În ultimul act, în culise răsună
Împușcătura.
Intră în scenă actorul cu pasărea albă
care nu mai e decât un trofeu
la cingătoare.

Câtă speranță s-a risipit,
ca și strigătul
diluat în iureșul străzii
pline de cauciucuri încinse.

Cu înserarea pe umeri

La tinerețe, când abia învăța
să iubească, voinic fiind,
tata muta dintr-un loc în altul,
ca pe un bolovan de foc, soarele
și însămânța cu el ogorul
ca să crească roade de aur.

Peste timpuri, precum un zeu,
încărunțit și îndatorat lui însuși,
aducea de la câmp
înserarea pe umeri
ca pe o coasă eternă și ea...

Cavalerul de Plumb

Plictisit de slujba la zeița Pax,
Cavalerul de Plumb mai scăpăta-n capricii.
Sedus de Bachus, se dădea cu slova
ca de-a tumba în arenă. Ba chiar,
pe post de eminentă țintă, exersa cu glonțul.

De aici pân’ la război nu rămânea
mai mult de-un singur pas, însă rolul lui
se dovedi a fi scris altfel decât
pățaniile bravului soldat Svejk...

Alte vânturi, iată, bat.
Plumbul gri profilul ce-i alcătuiește
nu-l mai identifică cu cavalerii
păzitori de umbre și speranțe,
retrași la vatră-n alte cărți pe rafturi retro,
iar Zeița Pax, eterna enigmă fără de străjer,
năframa albă flutură la intersecții.




marți, 13 septembrie 2022

Poezie Maria DOBRESCU

 












1. o să-ți strecor în vene
un strugure
în artere îți va pulsa dulce
un chin
vei implora sângele meu
să curgă
în al tău
vom umple un gol
voi fi crudă

2. mi-am pierdut obiceiul
de a mă uita în oglindă
pipăi
din când în când
cusătura dintre corp și suflet
azi
simt o denivelare
în dreptul coastelor
o rană veștedă
înflorește cheaguri
va fi o recoltă bogată

3. nu ești aici
ești o întâmplare încăpățânată
ești o viperă verde
cu ochii cusuți
cu limba încolăcită
în gândurile mele
pe sâni mi-au crescut solzi
nu mă părăsi
cumplită e foamea de pâine
cumplit e frigul din sânge
lungiți pe pământ
vom pune distanța pe lanț

4. e doar lumină
îți simt atingerea
pe carnea mea
flacără
pe ochii mei
căpșuni fără rod
un singur an
ar trebui să aștept
înflorirea
sunt un trandafir bolnav
din degete ți se scurge
zeamă de piersici
vii
nu știu spre cine înalț glasul
numele tău
fig
îmi răsună ecou

5.unde trăiesc eu
nu a mai trăit nimeni
nimeni nu a murit
o zi și două jumătăți
nu-i vom spune nimic păstorului
vei sacrifica oaia
gargara cu sânge
ne va apropia
mult
ssst!
te voi împușca
așa cum mi-ai cerut
un mormânt
în mijlocul oilor
nimeni nu mă știe
dacă îmi va tremura mâna
să mă ierți

6. nimic nu mai e
la locul lui
doar pata
lăsată de un păianjen
pe albul din baie
îmi amintește
de un ritual
cu multe cărți
într-o sacoșă roșie
de la Kaufland
lipsa apropie frigul
camere goale
nopți goale
o lumină goală
pun palmele la ochi
mă ascund
de absența ta

7. realitatea e un vaccin
cu efecte adverse
avem
o pisică roșie
doar noi știm asta
vecinii o văd
alb-negru

8. când dorm
în patul tău
îmi deșurubez sânii
îi așez
pe tava de inox
de la vechituri
un cadou inedit
cheia de șaișpe nu era acolo
unde
mi-ai spus
fără sâni
par o frescă
bizantină


Poezie Mihai PĂCURARU












DUPĂ CE SUFLETUL PLEACĂ ÎN CERURI LA JOACĂ

Când copiii râd se deschide cerul, jucăușe baloane
de sus în jos și de jos în sus, privitorul din mine
întinde mâinile știind că nu va apuca nimic;
pomii din rai și-au scuturat floarea, unii vor rodi,
alții se vor usca, așa cum se usucă pomii și oamenii, câteodată,
iar norii trec lovind aerul care ne-a încălzit dimineața
de stea, și a încălzit-o pe mama, când se pregătea să mă dea
pe fereastra lumii, poate cu un schimb, poate cu un preț,
poate cu o moarte...

Nu am ales nimic din ce mi s-a oferit, fructul incert
este începutul declinului, apropiat pierderii definitive;
floarea de rapiță îmi este aici candelă de floarea-soarelui,
printre ele zăresc, cum am zărit, din ștergarul țipător
de culori, lacrimile fosforescente ale îngerilor, care, la lumina
lor, părăsesc pentru o clipă copiii, revenind apoi pe vârfuri
cu toate imaginile știute și neștiute, întrebându-se
ce vor face ei după ce sufletul pleacă în ceruri la joacă...


CREDEAM FASCINAT CĂ CERUL SE PUSTIEȘTE

Când eram copil, vedeam, împreună cu tata, cum
sare pământul, cum pietrele devin obuze în aer,
vulcan provocat, mirarea mea lega fitilul de dinamita
și astralita, pe care tata le ducea într-un sac, ca șerpi adormiți,
apoi le plasa în foraje verzi, primite, nu știu, nu înțelegeam
când pușcătura speria păsările, șoarecii, oamenii, iarba,
credeam fascinat că cerul se pustiește pentru o clipă.

Am privit acest joc de-a umple cu exploziv, ucenici în carbid
ce eram, și apoi fuga cu ,,arde” mă distra, când toți ca pe străzi,
alergau, sub avioane, iar eu eram puternic sub adăpost de stâncă.

Când aud în cer bubuituri, cred că tata pe acolo strânge capse,
și caut un adăpost, greu îl găsesc, sub ploaia de pietre, de iarbă,
de pământ, de păsări, de oameni, ridic privirea și plâng,
căutând conturul unui sac cărat în spate, cu șerpi îmblânziți.


 

Poezie Dorina Brândușa LANDÉN

















Dorina Brândușa LANDÉN

noimă

în noaptea asta

aud cum se prăbușesc stelele cerului în țărână

aud cum inima lor nemărginită

plesnește de singurătate într-un amestec nebulos

de înțelesuri adevărate ale tăcerii ale întunericului

în prelungirea brațelor mele întinse simplu și curat

în adâncul unei insule nelocuite

crește înțelesul că trăirile de azi

nu sunt

decât fotografii neretușate ale existenței

în noaptea asta sunt mai tristă decât o iguană

crucificată pe un perete alb alb



nu

nu mai puteam să intru în casă

fereastra aburită de respirația ploii

să-mi pătrundă în ochi printr-o mare pată neagră

reflectând asemenea catifelei picăturile de apă

ori senzația de plâns al universului

în golul imens ce se întindea în mireasma mălinilor

părea că mai smulgeam morții o noapte de insomnie

așternuturile albe întinse ca la ceremonia unei execuții

erau maculate de un vârtej de pene roșii

din chivăra unei amintiri neclare

stăteam în fata nopții și nu puteam să intru în casă

acolo în mijlocul întunericului am înțeles că sunt oarbă

de undeva de departe dintre crengile negre și aripi cernite

peste lume își picura armonia cântecului o pasăre

era doar o pasăre mică și nu cunoscuse oamenii



respir și schimb pasul

aș vrea să transform în semne

visele și obsesiile

în ceva real și solid

nu iluzia

dar nu am timp

pentru că vreau să ajung acasă

să mă bag în pat

și să dorm un poem

luni, 12 septembrie 2022

Pe gaura cheii, interviu cu scriitorul Călin Gengel realizat de Camelia Iuliana Radu

 
















Călin Dengel (n. 1981) este medic, locuiește și profesează în Ploiești. A debutat cu versuri în Revista „Atitudini” a Casei de Cultură a Municipiului Ploiești, fiind membru al cenaclului literar Atitudini (2010-2014). A fost membru fondator și secretar al cenaclului „Grupul de la Ploiești. Generația 2000 plus” (2014-2015), dar și coorganizator al evenimentului literar „Zodia Poeziei”. Este pasionat de arta fotografică și muzică. A publicat volumele de poezie „Tellus”, Colecția „Poezia 9”, la Editura Grinta, 2012 și „Urbis”, Coecția Qpoem, la Editura Paralela 45, 2016, „Dea. Epicus brevis”, Editura Libris/Creator, 2020, „Nimbus sau ritul neîmpăcării”, Editura Neuma, 2022. A participat la cursurile de creative writing organizate de Florin Iaru și Marius Chivu.

 

1. Călin, de curând ai scos de sub tipar volumul de poezii Nimbus, Editura Neuma. Din câte știu, vei face lansare în aceasta toamna, la Cărturești, în Ploiești. Aș defini volumul tău ca fiind diferit de celelalte trei (Telus, Urbis, Dea. Epicus brevis). Ce poți spune, însă, despre manuscrisul de proză pe care l-ai pregătit?

C.D: Nimbus are o poveste aparte, este o experiență relativ nouă și mă bucur de materializarea acestui proiect literar, la care Editura Neuma a contribuit în mod deosebit. În schimb manuscrisul de proză are un istoric mai lung și mai încercat. În mare, el surprinde într-un stil contemporan destine, între două sau trei stații, spațiu în care, tocmai imperfecțiunea permite interferențe foarte probabile între realitate și supranatural.

 

2. Este vorba despre un roman? Un jurnal? Proză scurtă? Sau?

C.D: „makina motor” este un manuscris care a strâns în timp douăzeci și șapte de povestiri având ca temă centrală călătoria cu trenul, desfășurată în cotidian cu incursiuni în vis, hiperrealitate sau în lumea de dincolo. Ele explorează ecosistemul feroviar văzut și nevăzut, înțeles ca acea structură a lumii, care permite călătoria perpetuă(la care face aluzie și titlul latinizat, amintind de o mașinărie aflată în mișcare).

 

3. Care este secretul acestei apropieri de lumea feroviară?

C.D: Iubesc trenul încă din copilărie și am știut mereu că poate fi mai mult decât un hobby modelistic. Naveta pentru rezidențiat și călătoriile ulterioare m-au ajutat să pătrund și să interacționez în universul lui, mi-a dat posibilitatea să-i observ îndeaproape ecosistemul, dar și ce rezidă dincolo de el. Ce-i drept, Jung, prietenii mei psihologi și scriitori mi-au dat apă la moară. De aici a mai fost nevoie de ceva curaj să scriu despre vis, hiperrealitate și lumea de dincolo, despre care aminteam mai devreme. De fapt este vorba despre călătorie, despre evadare din constrângerile realității personale, despre înfruntarea inevitabilului și cunoaștere.

 

 

4. Va să zică manuscrisul de proze scurte are un stil contemporan, fiind o îmbinare de realism și ficțiune. Cu ce fel de personaje ne vom întâlni?

C.D: Scrise majoritar cu narator la persoana întâi, aceste povestiri sunt mărturii ale unor personaje, care, nu numai că împărtășesc rutina voiajului, sunt legați profesional sau afectiv de tren și gări sau le percep ca pe căi de scăpare sau de conectare, dar unele intră, de la un moment dat, în contact cu figuri providențiale, care fac parte din sistemul, deja învechit și ruinat. Acestea facilitează călătorii în locuri nebănuite, marchează evoluții personale, salvează. Ele nu au putere absolută, ci știință pe care o diseminează în nișele cu potențial, adică acelora care manifestă conștiință și, astfel, au șansă la identitate.

 

5. Manuscrisul tău deja incită curiozitatea. Poate, totuși, ne mai destăinui câte ceva despre el. Ne va surprinde?

C.D: Manuscrisul mai cuprinde și trei psalmi, concepuți în maniera davidiană, interludii care marchează pasajul treptat de la realitatea frapantă, la supranatural și oniric. Ei preamăresc trenul și călătoria ca principii de inspirație divină și reflectează asupra limitărilor și influențelor la care este supus spiritul în lumea materială. De altfel recursul la mit nu este întâmplător. Locomotivele care se află în circulație de mai bine de patruzeci de ani poartă sigla cu aripi mazdeene ca simbol al vitezei și progresului. Se mai pot întâlni, de asemenea, o vrăjitoare tânără, o ghicitoare în cafea, un satir, un drac, un atlas decăzut, un șarpe vrăjit, concepte zoroastriene etc., ca fenomene mitice indispensabile, reeditate în prezent. Sigur va surprinde.

 

6. Deja suntem în plină ficțiune, am putea spune că ai pornit de la Eliade, dar te-ai dus mult mai departe, spre postmodernism și dincolo de el.

C.D: Sper să fie așa. Povestirile propun o viziune inițiatică asupra călătoriei perpetue. Ea nu înseamnă nestatornicie. Ea este un drum cu sens, fiind posibilă numai prin recunoașterea semnelor, asumarea provocărilor, înfruntarea inevitabilului, evadarea din constrângerile realității personale și, în cele din urmă, înțelegerea că eliberarea vine prin cunoaștere. De aici, calea este deschisă pentru numeroase posibilități. Personajele își continuă călătoria, fără a fi vorba de o destinație finală. Abandonul, lipsa, moartea, simbolice sau faptice, proprii sau ale altora, reprezintă acceleratoare ale transformării lor.

 

6. Ce ai învățat în toți acești ani, de când scrii proză scurtă? Te-a ajutat cineva, ceva? Când vei publica acest volum, eu deja am devenit nerăbdătoare?

C.D: Mărturisesc, nu-mi este ușor să vorbesc despre aceste povești. Le-am incubat multă vreme, „incubat” fiind cuvântul cel mai potrivit, poate chiar prea multă vreme. În schimb  m-au ajutat să mă descopăr, să supraviețuiesc momentelor dificile, să decuplez de la cotidian, m-au ajutat să trec peste pandemie. Sunt medic și pot spune că nu am repere personale prea multe în ultimii trei ani, dar știu că, revenind episodic asupra textelor, rumegându-le, îmbogățindu-le, transformându-le sau creând altele, mi-am salvat ființa de amar, singurătate și deznădejde. De altfel, în deschiderea manuscrisului făceam următoarele precizări: „Călătorul își încredințează trenului direcția și controlul existenței sale, își asumă un parcurs și o evoluție comune, se expune pluralității, care oferă interacțiuni sociale sau, din contră, singurătate. Cine nu se ferește a petrece timp cu fioroasa-i persoană, doarme sau se avântă în conversații mărunte sau se închide în nișa distractivă a vreunui dispozitiv sau se abandonează știrilor tipărite sau unei cărți, altfel, se gândește sau scrie.”
Sper să găsesc o editură „bună”, care să ajute la valorificarea acestor povestiri, care să le pună la dispoziția cititorului într-o manieră demnă de acest proiect.

 

8. Călin, cum ai scris? Când scris? Ești medic și timpul tău este limitat. Cum te-ai descurcat?

C.D: Am scris în lunga așteptare a trenului, am scris în tren printre oameni, am scris visând la tren, în acei patru-cinci ani de navetă, dar și după, pentru că am văzut trenul ca pe mijlocul de transport care poate rupe, cel mai mult, de sensurile banale și apropia de cele subtile ale călătoriei. Astfel, ceea ce a început ca un banal jurnal de călătorie a crescut într-un sistem de povești.